فایل کامل*دين و اسطوره و بررسی جایگاه و کارکرد اسطوره (گفتوگو با دكتر ميرجلالالدين كزازى)*
به وب سایت دانلود و دریافت فایل های درسی آموزشی خوش آمدید اکنون مشخصات فایل دين و اسطوره و بررسی جایگاه و کارکرد اسطوره (گفتوگو با دكتر ميرجلالالدين كزازى)را مشاهده می نمایید
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 47
استاد ميرجلالالدين كزازى به سال 1327 خورشيدى در خانوادهاى فرهيخته در شهر كرمانشاه زاده شد و تحصيلات خود را تا دريافت ديپلم طبيعى در همين شهر گذراند و در سال 1346 به دانشكده ادبيات و علوم انسانى دانشگاه تهران راه يافت و كارشناسى و كارشناسى ارشد را در رشته ادبيات فارسى در اين دانشكده سپرى كرد . وى سالها پس از اين درسال 1369 درآزمون دكترى ادبيات فارسى شركت جست وبا رتبهاىبالا دردانشگاه تهران پذيرفته شدودرسال 1371 ازپاياننامه خود با عنوان «رؤيا، حماسه، اسطوره» دفاع كرد .
دكتر كزازى از آغاز نوجوانى دل در گرو دنياى دلانگيز ادب پارسى داشته و همواره در كار آفرينش آثار منظوم و منثور بوده است . پاىبندى وى به واژگان كهن اما دلنشين پارسى درى پرآوازه و ستودنى است . وى از سال 1354 تاكنون در شمار معلمان فرهنگ و ادب در اين مرز و بوم بوده و هماينك دانشيار دانشگاه علامه طباطبايى است .
استاد با چند زبان اروپايى و از همه بيشتر زبان فرانسه آشناست و در جهت گسترش فرهنگ ايرانزمين سفرهايى چند به كشورهاى مختلف داشته كه در مهمترين و درازمدتترين آنها مدتى را به عنوان استاد مدعو در دانشگاه بارسلون به تدريس ادب فارسى اشتغال ورزيده است .
از ايشان آثار پرشمارى در قالب تاليف، ترجمه، و تحقيق و تصحيح به چاپ رسيده است كه برخى از آنها از اين قرارند: در درياى درى; ازگونهاى ديگر; مازهاى راز; زيباشناسى سخن پارسى 1 و 2 و 3; رؤيا، حماسه، اسطوره; ترجمه تلماك; و تصحيح بدائع الافكار فى صنائع الاشعار; رباعيات خيام; ديوان خاقانى شروانى .
بىگمان اسطورهشناسى جايگاهى رفيع در بازشناسى فرهنگهاى دينى دارد . به اقتضاى كار تخصصى نشريه، مناسبت دارد كه در سرآغاز كار، تعريف جنابعالى را از اسطوره جويا شويم .
به نام خداوند جان و خرد . بدانسان كه ناگفته پيداست، سخن گفتن درباره اسطوره سختبه درازا مىتواند كشيد . من كوشش مىكنم تا سخت كوتاه، ديدگاه خود را درباره چيستى و ساختار اسطوره با شما در ميان بگذارم . اسطوره از نگاهى فراگير، گونهاى جهانبينى و سامانه ذهنى است كه آدمى نخستين تلاشهاى خود را در شناخت جهان با آن آغاز كرده است . اگر ما همين نكته را درباره اسطوره بپذيريم، يعنى بر آن باشيم كه اسطوره گونهاى جهانبينى است، گونهاى سامانه شناخت و ساختى فرهنگى است، پارهاى از لغزشها در شناخت اسطوره از ميان خواهد رفت . من براى اينكه ويژگىهاى ساختارى اسطوره بيشتر نشان داده شود، گونهاى بخشبندى را كه بدان باور دارم، نخستبازمىنمايم . من برآنم كه همه تلاشهاى فرهنگى و ذهنى و انديشه آدمى را در درازناى تاريخ، از نگاهى بسيار فراخ و فراگير، مىتوان به سه دوران بخش كرد: يكى را روزگار اسطوره مىناميم; دو ديگر را روزگار فلسفه، و سه ديگر را روزگار دانش . به سخن ديگر، هركدام از اين روزگاران كاركرد و نقشى ويژه داشتهاند در پروردن و پيش بردن آگاهى و شناخت آدمى از خويشتن و از جهان . من برآنم كه ارزش و كارآيى هركدام از اين سه روزگار يا سه شيوه شناخت در رسانيدن آدمى به آنچه مىجسته است - يعنى به شناختى از جهان و از خويشتن - باهم برابرند; يعنى ما نمىتوانيم بگوييم كه براى نمونه، شناخت دانشورانه كه شناخت امروزين ما از جهان است، ارزش و كارآيى بيشترى از شناخت اسطورهاى مىتواند داشت . اين همان لغزشى است كه فراوان در آن افتادهاند و بسيار كسان به اين فريب دچار آمدهاند; پنداشتهاند كه روزگار اسطوره روزگار خامى و كودكى آدمى است; شناخت اسطورهاى شناختى است آغازين كه به كار نمىتواند آمد و . . . . اما من داستان را بدينگونه مىبينم كه ما به يارى هركدام از اين سه شيوه شناخت، سويى، رويى يا نمودى از جهان يا از خويشتن را مىتوانيم ببينيم . يعنى جدايى و تفاوت در ميانه اين سه به همان شيوه شناختيا روششناسى در شناختبرمىگردد . ما بر پايه هريك از اين روشها و شيوههاى ويژه مىتوانيم نمايى از جهان يا از خويشتن را ببينيم كه آن دو شيوه ديگر از نشان دادن آن نما ناتواناند . به سخنى ديگر، درست است كه اين سهگونه شناختسه روزگار جداگانه را پديد مىآورند، اما اين هرسه در راستاى يكديگرند، نه يكى پس از ديگرى . اين بخشبندى كه ما امروز بدان مىانديشيم، تنها از سر ناچارى است، يعنى يك بخشبندى تاريخى است . به سخن ديگر، در روزگاران سهگانه، هركدام از اين شيوههاى شناختبستر انديشه آدمى را مىساخته است; يعنى يكى از آن نمودهايى كه ما مىخواستهايم بشناسيم آماج انديشه و پويههاى ذهنى انسان قرار داشته است . زمانى كه آن نمود جاى خود را به نمود ديگرى داده، شيوه شناخت ما هم از جهان دگرگون شده است . به سخنى ديگر، ما با هركدام از اين شيوهها مىتوانيم جهان را به گونهاى ديگر بشناسيم . اما هركدام از اينگونهها در جاى خود ارزش و كارايى ويژه خويش را دارد، يعنى ما نمىتوانيم بگوييم كه شناخت امروزين كه شناخت دانشورانه است، ما را از شناخت فلسفى يا شناخت اسطورهاى بىنياز خواهد كرد . من برآنم كه ما زمانى مىتوانيم به شناخت ترازمند، كارا و راستين برسيم كه اين هر سه شيوه با يكديگر در كار باشند; يعنى به جاى اينكه يكى را به جاى ديگرى بنشانيم، از اين هر سه براى شناخت هر پديدهاى بهره بجوييم .
فایل کامل*بررسی انواع عقل در مثنوي از نظر مولانا جلالالدين محمد بلخي*
- بررسی انواع عقل در مثنوي از نظر مولانا جلالالدين محمد بلخي
فایل کامل*تحقیق بررسی کامل واقع گرايي كمال الدين بهزاد در نمايش معماري مساجد*
- دانلود تحقیق واقع گرايي كمال الدين بهزاد , پاورپوینت واقع گرايي كمال الدين بهزاد , تحقیق در موردواقع گرايي كمال الدين بهزاد , مقاله واقع گرايي كمال الدين بهزاد , دانلود پاورپوینت واقع گرايي كمال الدين بهزاد , واقع گرايي كمال الدين بهزاد pdf , پروژه و,,,
فایل کامل*تحقیق سيدجمال الدين اسد ابادي*
- سيد جمال الدين اسد ابادي,تحقیق سيد جمال الدين اسد ابادي,سيد جمال الدين ,دانلود سيد جمال الدين اسد ابادي,دانلود تحقیق سيد جمال الدين اسد ابادي ,دانلود سيد جمال الدين اسد ابادي
فایل کامل*دين و اسطوره و بررسی جایگاه و کارکرد اسطوره (گفتوگو با دكتر ميرجلالالدين كزازى)*
- دين و اسطوره و بررسی جایگاه و کارکرد اسطوره (گفتوگو با دكتر ميرجلالالدين كزازى)
فایل کامل*بررسي حکومت و پادشاهان صفويان (از شيخ صفيالدين تا شيخ ابراهيم)*
- بررسي حکومت و پادشاهان صفويان (از شيخ صفيالدين تا شيخ ابراهيم)
فایل کامل*بررسی زندگینامه و آثار شيخ فريد الدين محمد عطار نيشابوري*
- بررسی زندگینامه و آثار شيخ فريد الدين محمد عطار نيشابوري
فایل کامل*بررسي تطبيقي اثري از كمال الدين بهزاد با شعري از بوستان سعدي*
- تحقیق ادبیات,شعر,قصه,عناصر بصری و لفظی,تخیّل,نگارگری,تحقیق بررسي تطبيقي اثري,تحقیق پیرامون بررسي تطبيقي اثري,دانلود تحقیق بررسي تطبيقي اثري ,پایان نامه رشته ادبیات,پایان نامه پیرامون بررسي تطبيقي اثري
فایل کامل*شنايي با مولانا جلالالدين محمد بلخي(مولوي) و زندگي و اثار او*
- شنايي با مولانا جلالالدين محمد بلخي(مولوي) و زندگي و اثار او
فایل کامل*تحقیق در مورد سيد جمال الدين اسد ابادي 74ص *
- تحقیق در مورد سید جمال الدین اسد ابادی 74ص ,سید جمال الدین اسد ابادی 74ص,دانلود تحقیق در مورد سید جمال الدین اسد ابادی 74ص ,سید,جمال,الدین,اسد,ابا
فایل کامل*تحقیق درباره سيدجمالالدين اسدآبادي *
- تحقیق درباره سیدجمالالدین اسدآبادی , سیدجمالالدین اسدآبادی , اسدآبادی
فایل کامل*تحقیق زندگی نامه سيد جمال الدين اسد ابادي*
- سيد جمال الدين اسد ابادي , تحقیق سيد جمال الدين اسد ابادي , بررسی سيد جمال الدين اسد ابادي , مقاله سيد جمال الدين اسد ابادي , پروژه سيد جمال الدين اسد ابادي , تحقیق در مورد سيد جمال الدين اسد ابادي , دانلود تحقیق سيد جمال الدين اسد ابادي , پای
فایل کامل*بررسی زندگينامه جلال الدين رومي مولانا*
- بررسی زندگينامه جلال الدين رومي مولانا
فایل کامل*تحقیق در مورد مولانا جلال الدين محمد بلخي *
- تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی ,مولانا جلال الدین محمد بلخی,دانلود تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی ,مولانا,جلال,الدین,مح
فایل کامل*تحقیق در مورد (نگارگري) بررسي و اثبات واقع گرايي كمال الدين بهزاد در نمايش معماري مساجد*
- مقاله در مورد (نگارگري) بررسي و اثبات واقع گرايي كمال الدين بهزاد در نمايش معماري مساجد ,تحقيق درباره (نگارگري) بررسي و اثبات واقع گرايي كمال الدين بهزاد در نمايش معماري مساجد ,پاورپوينت (نگارگري) بررسي و اثبات واقع گرايي كمال الدين بهزاد در نمايش ,,,
فایل کامل*برآمدن صفويان، نگاهی به تاریخ از شيخ صفيالدين تا شيخ ابراهيم*
- برآمدن صفويان, نگاهی به تاریخ از شيخ صفيالدين تا شيخ ابراهيم
فایل کامل*سه رساله درباره زندگي و مبارزه سيد جمال الدين اسد ابادي*
- سيد جمال الدين اسد ابادي,آثارسيّد جمالالدين اسدآبادي,سید اسد آبادی معروف به افغانی,رهبر نهضت آزاديخواهي ايران,جمال اسد آبادی,سید اسد آبادی,تحقیق سيد جمال الدين اسد ابادي ,بررسی سيد جمال الدين اسد ابادي ,مقاله سيد جمال الدين اسد ابادي